I vår digitala värld blir visuella intryck allt viktigare. För att nå ut i det enorma informationsflödet behövs ett yttre som attraherar er målgrupp. Därför kan värdet av en knivskarp grafisk profil knappast överskattas. Det ger en sammanhållen grafisk identitet, som kommer till uttryck i samtliga kanaler där ni möter målgruppen. Allt för att ni ska nå ut till potentiella kunder och på så sätt öka försäljningen.
Företag består av människor och precis som i fallet med oss själva är vår identitet avgörande för hur vi uppfattas av andra. På nätet formar vi i högre utsträckning än någonsin vår egen identitet, genom hur vi kommunicerar både verbalt och visuellt. Det gäller människor såväl som företag, där det visuella är en central del av varumärkesidentiteten – i många fall viktigare än allt annat. Oavsett om det handlar om nyhetsbrev, webbplatser eller fysiska produkter, innebär en genomarbetad grafisk profil bättre genomslag och högre försäljning. Det gäller särskilt i tider av förändring och kris, som ju präglar vår samtid mer än på mycket länge. När konkurrensen hårdnar krävs det ännu mer av varje företag i form av grafisk identitet, för att stärka varumärket och särskilja sig från mängden. Vi på Sensibar har listat 5 skäl till att ni ska vässa er grafiska profil redan i dag.
Det tar 1,5 sekunder för en potentiell kund att skapa sig en uppfattning om ert varumärke. Oavsett om det handlar om en annons, hemsida eller ett mejl till kunderna, är det första visuella intrycket ofta helt avgörande för hur ni tas emot av mottagaren. Och detta både på kort och lång sikt. Ert bolag har alltså bara några få sekunder på sig för att inge trovärdighet och förmedla kompetens.
En stark grafisk identitet hjälper företag att väcka den trovärdigheten och det självförtroendet som krävs för att konvertera potentiella konsumenter och leads till verkliga kunder. Den överhängande risken med att tumma på er grafiska identitet är inte bara att er målgrupp kommer att ignorera er – utan att ni till och med kan få negativ uppmärksamhet och publicitet. Det visar på vikten av att verkligen ta grafisk identitet och visuella intryck på allvar.
Det är ingen slump att många av de allra största företagen och varumärken i världen ofta förknippas med en enskild logotyp, slogan eller färgkombination. Apple, Coca-Cola, Toyota och Adidas – eller svenska exempel som IKEA och H&M – behöver knappt nämnas i sammanhanget. Produkter, annonser, meddelanden och andra budskap som har en attraktiv formgivning, drar tveklöst till sig fler leads och konverteringar. Därmed förbättras säljsiffrorna på både kort och lång sikt.
För att lyckas med sin varumärkesidentitet krävs en noga utarbetad grafisk profil. Den bygger på research, målgrupps- och omvärldsanalys, vad ni står för, vilket budskap ni vill förmedla och vart ni vill någonstans. Självklart utifrån professionell design och ett användarvänligt tänk. Här tas allt från färger och typsnitt till logotyper, illustrationer och grafiska element i beaktning. Ju mer sammanhållen grafisk profil, desto större är chansen att ni blir igenkända i era kanaler. Och om er grafiska identitet väcker positiva känslor hos mottagaren förbättrar det er business.
En grafisk identitet handlar om att visuellt och tonalitetsmässigt ”paketera” eller ”förpacka” era tjänster eller produkter så att de tydligare tilltalar er målgrupp. Oavsett om ni jobbar inom B2B eller B2C kommer era kunder vid en första anblick skapa sig en upplevelse av ert företag. Genom att ta fram en stark och tydlig grafisk identitet som bottnar i ert företags varumärkesstrategi, kan ni styra konsumenterna åt ert håll – framför konkurrenterna.
Det är just så många av dagens såväl som morgondagens stora aktörer inom sina respektive branscher kan hamna i förarsätet och ta fler och fler marknadsandelar. Med rätt grafiska identitet behöver era potentiella kunder inte ens tänka för att känna igen er i annonsflödet. Igenkänningen sker undermedvetet. Bara några små detaljer gör att du direkt ser att annonsen kommer från Sellpy, Zalando eller Arket. Så länge er grafiska identitet håller måttet – med en paketering av produkter som målgruppen gillar – blir era annonser eller annan kommunikation ett välkommet inslag i era leads och potentiella kunders vardag och digitala flöde.
Syftet med en genomarbetad grafisk identitet handlar sällan om enbart estetiska aspekter av färg och form – utan om att ta ert företag till nästa nivå. Subjektivt tycke och smak måste stå tillbaka till förmån för en varumärkesstrategi som faktiskt fungerar. Det kan handla om tillväxtbolag som vill få fler och större kunder – eller startups som håller på att slå sig in på en ny marknad och behöver sticka ut ur mängden. Utan en skarp grafisk identitet går många potentiella branschandelar och sälj förlorade. Det behövs en tydlig visuell strategi, som kommunicerar företagets styrkor och story.
Det är lätt att fastna på en platå och den enda vägen upp går då ofta via en ny eller förbättrad grafisk profil. Därför är det smart att se över sin grafiska identitet innan ert företag lägger ner en massa tid och resurser på annonsering och marknadsföring. Steg 1 bör alltid vara att ta fram en varumärkesstrategi och därigenom skapa sin grafiska identitet. Den utgör sedan det visuella ramverket för hela er kommunikation i alla relevanta kanaler.
Vi ser ofta att ett företags identitet är ett ”hopkok” av gamla och modifierade grafiska identiteter. Det finns sällan någon tydlighet i vilka typsnitt, färger och element som genomgående ska användas. Helt enkelt saknas en röd tråd i kommunikationen, eftersom varumärkesstrategin lyser med sin frånvaro. En stark grafisk identitet gör det mycket enklare för företag att kommunicera, eftersom det skapar tydliga ramar för framtida kommunikation – oavsett om det kommer in ny talang på ert företag eller om budskap ska förmedlas i nya kanaler. Även om den grafiska profilen kan behöva uppdateras när andra plattformar blir aktuella eller om nya produkter ska lanseras, kommer en tydlig grafisk profil utgöra en stabil grund att ta avstamp ifrån. Sammantaget blir er kommunikation mer effektiv – medan ni sparar in både tid och pengar. Och det kan vi på Sensibar hjälpa er med här och nu. Vi tar varumärken in i framtiden, genom design och branding i framkant. Vi har kunder i alla branscher och storlekar. Gemensamt är att de har insett värdet av en grafisk profil, som baseras på en genomtänkt varumärkesstrategi. Allt för att växa och stärka sin position på marknaden.
Eager to get the ball rolling? If you'd like to meet up, brainstorm ideas, or find out more about us, feel free to get in touch.